برای ثبت عکس های با کیفیت به جز داشتن دوربین مناسب و دانش نیاز به تجهیزات دیگری هم است، یکی از این تجهیزات فیلتر ان دی میباشد،که در عکاسی طبیعت و لندسکیپ کاربرد بسیار زیادی دارد در این مقاله میخواهیم به کاربرد و تاثیر فیلتر ND بپردازیم. فیلتر چگالی خنثی (ND) فیلتری است که میزان نوری را که از طریق سنسور عبور می کند را کاهش می دهد. این بدان معناست که دوربین باید نوردهی طولانی‌تری نسبت به معمول داشته باشد تا تصویری با نوردهی یکنواخت ایجاد کند، و زمانی که می‌خواهید خلاقیت بیشتری در عکاسی خود داشته باشید، می‌تواند برایتان مفید باشد. به عنوان مثال، می توانید از آنها برای کاهش نور به دلیل یک صحنه بیش از حد نوردهی یا برای کنترل بیشتر بر سرعت شاتر برای جلوه دلخواه مانند تار شدن آب استفاده کنید. در هنگام استفاده از فیلتر ان دی حتما باید از یک سه پایه استفاده نمایید.

کاربرد و تاثیر فیلتر ان دی چیست - ND Filter

انواع فیلتر ND

چگالی فیلترها به طور قابل توجهی متفاوت است، از 1 توقف تا 10 استاپ. اصطلاحات مختلفی برای توصیف چگالی فیلترها و میزان نوری که آنها از رسیدن به سنسور جلوگیری می کنند استفاده می شود.

کاربرد و تاثیر فیلتر ان دی چیست - ND Filter

درک درجات فیلتر ان دی

درک تفاوت بین تیره شدن فیلترها می تواند کمی پیچیده شود. شاید قبلاً در مورد اصطلاحات 1 Stop، 6 Stop و 10 Stop شنیده باشید، اینها رایج ترین اصطلاحاتی هستند که هنگام صحبت در مورد درجه تیرگی فیلتر ND استفاده می شود. به عبارت ساده تر، این شرایط به شما می گوید که هنگام قرار دادن فیلتر در مقابل لنز چقدر نور کمتری به سنسور می رسد و در نتیجه، برای افزایش سرعت شاتر با چند توقف نیاز دارید. به عنوان مثال، یک فیلتر ND 1 استاپ مقدار نور را با 1 توقف کاهش می دهد و از شما می خواهد که سرعت شاتر را با همان میزان افزایش دهید. به عبارت دیگر، می توانید زمان نوردهی را دو برابر کنید.

کاربرد و تاثیر فیلتر ان دی چیست - ND Filter

یک فیلتر ND 2 یا 3 استاپ می تواند برای ایجاد تاری حرکتی جزئی هنگام عکاسی در نور کم کافی باشد. فیلتر ND 10 Stop بسیار تیره تر به شما امکان می دهد زمان نوردهی را 1000 افزایش دهید. این بدان معناست که نوردهی 1/125 ثانیه بدون فیلتر اکنون باید 8 ثانیه باشد. این زمانی است که می توانید به درستی آب را محو کنید و ابرها را بکشید. علاوه بر عبارات 6 توقف یا 10 توقف، ممکن است طبقه بندی هایی مانند ND1.8 یا ND3.0 را نیز مشاهده کنید. این روش دیگری برای توضیح تاریکی فیلتر است، اما در حال حاضر، به درک توقف ها پایبند باشید. این می تواند به سرعت گیج کننده شود!

نوردهی بسیار طولانی = ND 1000

نوردهی نیمه طولانی = ND 8 | ND 16

نوردهی متوسط = ND 6

نوردهی کوتاه = ND 2 | ND 4

فیلتر ان دی 1000 و کاهش 10استاپ

فیلترهای ND 10 استاپ موهبتی برای عکاسان منظره است. آنها می توانند عنصر جدیدی را به عکاسی شما بیاورند و به ارتقای خلاقیت شما به سطح کاملاً جدیدی کمک کنند. از آنجایی که بیشتر عکس‌هایی که با این فیلتر می‌گیرید بیشتر از 30 ثانیه خواهند بود، یک ریموت کنترل راه دور لازم است تا بتوانید از دوربین در حالت Bulb آن استفاده کنید. شما باید سرعت شاتر را با خواندن بدون فیلتر محاسبه کنید و سپس تعیین کنید که نوردهی معادل با فیلتر چقدر خواهد بود.

روش کار با فیلترهای ND

هر ستون یک واحد اندازه گیری برای توصیف مقدار نوری است که یک فیلتر خاص قطع می کند. به عنوان مثال، اگر از فیلتر 0.9 استفاده می کنید، سرعت شاتر شما را 3 EV کاهش می دهد. بنابراین، فرض کنید قبل از قرار دادن فیلتر در جای خود، سرعت شاتر ¼ ثانیه داشته باشید، باعث کاهش سرعت نوردهی شما به 2 ثانیه می شود.

کاربرد و تاثیر فیلتر ان دی چیست - ND Filter

Xدر زیر جدول دیگری ایجاد کرده‌ام تا به شما نشان دهم فیلترهای ND مختلف چه کاری می‌توانند برای خواندن نوردهی واحد انجام دهد. تصور کنید دوربین شما 1/60 ثانیه را بدون فیلتر به شما می دهد. جدول زیر تفاوت هایی را که می توان هنگام اتصال فیلترهای مختلف ایجاد کرد را نشان می دهد.

کاربرد و تاثیر فیلتر ان دی چیست - ND Filter

ممنون تا انتهای این مقاله همراه ما بودید… برای مطالعه کاربرد فیلتر های پولاریزه، دیگر فیلتر محبوب عکاسان طبیعت، خیابانی و مکمل فیلتر ND نیز میتوانید این مطلب را دنبال کنید…

فیلتر پولاریزه چیست و چه کاربردی دارد؟