برای ثبت عکس های با کیفیت به جز داشتن دوربین مناسب و دانش نیاز به تجهیزات دیگری هم است، یکی از این تجهیزات فیلتر پولاریزه میباشد،که در عکاسی طبیعت و تبلیغاتی کاربرد بسیار زیادی دارد در این مقاله میخواهیم به کاربرد و تاثیر فیلتر پلاریزه بپردازیم. فیلتر CPL – که مخفف پولاریزه کننده دایره ای / خطی است،شیشه ایست که می تواند تابش نور از سطوح بازتاب شده را کاهش دهد. اگرچه انواع مختلفی در بازار موجود است، اما محبوب ترین آنها مدل دایره ای است، تا حدی زیرا می تواند به راحتی روی هر لنزی قرار گیرد.

فیلتر پولاریزه چیست

هدف اصلی استفاده از این فیلتر ، کاهش انعکاس خیره کننده از سطوحی نظیر شیشه ، فلز و آب است. در روزهای آفتابی، وقتی با زاویه ۹۰ درجه نسبت به خورشید عکاسی میکنید ، فیلتر پولاریزه بیشترین تاثیر را دارد . به همین دلیل نور جانبی (وقتی خورشید از شانه راست یا چپ شما بتابد) شرایط نوری مرسوم برای استفاده از فیلتر پولاریزه است. با فیلترهای پلاریزه ادغام رنگ ها بهتر انجام می گیرد، خاصیت اشباع رنگ بالاتر می رود و بخصوص ابرها و آب در عکس هایمان زیباتر خواهند بود و مخصوصا انعکاس های سطح آب توسط فیلتر لنز پلاریزه حذف می شوند. در عکاسی از سطوح صیقلی نیز به فیلتر پلاریزه احتیاج خواهید داشت. دیگر خاصیت فیلتر پلاریزه بهبود کنتراست عکس و حذف نورهای اضافی و ناهمگون است. فیلتر پولاریزه دارای دو نوع اصلی خطی و دایره ای است که در واقع تنها تفاوت آنها با یکدیگر در استفاده از سیستم اتوفوکوس میباشد. در صورتی که از دوربینی با قابلیت اتوفوکوس استفاده می‌نمایید، ترجیحا از فیلتر پولاریزه دایره ای استفاده کنید. زیرا در اتوفوکوس، فیلترهای خطی باعث افت کیفیت، رنگبندی و نوردهی می‌گردند.

فیلتر پولاریزه چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد فیلتر پولاریزه در عکاسی

از کاربرد های مهم این فیلتر حذف مه و آلودگی است . و همچنین با استفاده از این فیلتر بازتاب نور از سطح آب، شیشه، برگ‌ها و سایر سطح غیرفلزی دیگر تا حدود زیادی از بین می‌رود. یکی دیگر از دلایل استفاده این است که با این فیلتر آسمان آبی تری در عکس های ثبت شده خواهید داشت. از آن جایی که امواج نور آبی کوتاه‌تر از امواج قرمز و سبز هستند، به آسانی پراکنده می‌شوند. اما زمانی که از فیلترهای پلاریزه استفاده می‌کنید، خالص‌ترین نور آبی در عکس‌های شما باقی می‌ماند.خاصیت انتشار موجی نور، پدیده‌ی نامطلوبی مثل انعکاس نور در شیشه و آب را در پی خواهد داشت. با استفاده از فیلتر پلاریزه می‌توان از ظهور انعکاس در سطوح غیرفلزی جلوگیری کرد یا میزان آن‌ها را کنترل و تنظیم نمود. با چرخش فیلتر، می‌توانید تاثیر آن را بر روی انعکاسها در منظره‌یاب به صورت آنی مشاهده کنیدو در ضمن عملکرد آن با توجه به چرخش و جهت گیری آن نسبت به خورشید متفاوت است.

فیلتر پولاریزه چیست و چه کاربردی دارد؟

حذف انعکاس شیشه با فیلتر پولاریزه

یکی از اولین چیزهایی که  هنگام شروع عکاسی متوجه می شویم این است که گرفتن عکس از طریق پنجره چقدر می تواند دشوار باشد. یک فیلتر پلاریزه در اینجا میتواند به شما کمک کند، که تمام آن رگه های نوری ناخواسته ای را که سوژه عکس شما را تار می کند، کاهش دهید. همچنین می تواند همین کار را برای نور منعکس شده بر روی سطوح آب انجام دهد. عکس‌های سطوح رنگ‌شده مانند وسایل نقلیه یا ساختمان‌ها نیز درخشندگی و انعکاس ایجاد می‌کنند و می‌توانند از استفاده از فیلتر CPL بهره‌مند شوند. فیلتر CPL همچنین تابش نور از سطوح بازتاب شده را کاهش می دهد و تصاویر واضح تری ایجاد می کند. چرخاندن فیلتر برای افزایش سطح تابش در واقع می‌تواند رنگ و وضوح تصاویر را افزایش دهد.

فیلتر پولاریزه چیست و چه کاربردی دارد؟

کاهش انعکاس آب با فیلتر پولاریزه

یکی از رایج ترین کاربردهای فیلتر پلاریزه دایره ای، کاهش انعکاس از سطوح غیر فلزی است. هر عکاسی که در فضای باز است، با تحریک انعکاس ها، به ویژه زمانی که بسیار روشن یا آفتابی است، انعکاس زیادی خواهد داشت. این انعکاس ها می توانند به راحتی از سوژه عکس منحرف شوند و داشتن یک فیلتر CPL بر روی لنز دوربین کمک می‌کند تا بازتاب‌های آزاردهنده از بین بروند، این اجازه می دهد تا جزئیات آب، از جمله سطح زیر آن، برجسته شود.

فیلتر پولاریزه چیست و چه کاربردی دارد؟

به حداقل رساندن مه

اگر عکس‌هایی می‌گیرید که مه‌های هوایی یا جوی بر وضوح تصویر تأثیر می‌گذارد، یک فیلتر لنز پلاریزه می‌تواند این مشکل را اصلاح کند و کنتراست را به تصویر شما اضافه کند. عکاسانی که از مناظر دور، مانند رشته کوه یا مناظر شهری عکس می‌گیرند، این موضوع را درک میکنند که فیلتر CPL مه اتمسفر را به روشی مشابه فیلترهای UV کاهش می‌دهد و می تواند باعث شود که اشیاء دور با شفافیت و اشباع رنگ بیشتر تیزتر به نظر برسند.

فیلتر پولاریزه چیست و چه کاربردی دارد؟

تقویت رنگ شاخ و برگ درختان

برای عکس های  جنگل، فیلتر CPL می تواند اشباع، زنده بودن و کنتراست را به تصویر اضافه کند. می تواند طبیعت را به رنگ های غنی تر و سبزتر تبدیل کند. این فیلتر واقعاً می تواند در پاییز، زمانی که رنگ های طبیعت در بهترین حالت خود هستند، تاثیر بسیار زیبایی به حای بگذارد.

فیلتر پولاریزه چیست و چه کاربردی دارد؟

برای مشاهده انواع فیلتر های پولاریزه میتوانید ایتجا کلیک نمایید..