کانن یا نیکون؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟
این یک “دوئل” دیرینه است که همه ما از آن آگاه هستیم. نیکون و کانن همیشه مهمترین نامها در بازار عکاسی بوده اند. در طول چندین دهه ، این دو مارک دوربین در نبردی تن به تن برای تاج و تخت بوده اند و به دنبال این هستند که عنوان برترین تولید کننده دوربین و لنز را از آن خود کنند.
همانطور که میدانید، در واقع این دوربین نیست که عکاس را خوب یا بد می کند ، اما گاهی اوقات ، همه ما می توانیم موافق باشیم که داشتن ابزارهای قابل اعتماد در هنگام کار مفید است.
اگر قبلاً تعدادی وسیله از یکی از این دو مارک در اختیار دارید، خلی توصیه نمیشود تا پرش داشته باشید به یک برند جدید ، زیرا تفاوت در عملکرد برای 99.9 درصد از آنها یکسان خواهد بود. از سوی دیگر ، اگر تازه شروع به کار کرده اید ، ممکن است بخواهید بدانید که در حال حاضر کدام مارک برتر است. دریافت اطلاعات خوب به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که بسته به نوع عکاسی که می خواهید انجام دهید ، بهتر است هزینه خود را در کدامیک صرف کنید.

تاریخچه مختصری ازدوربین های عکاسی نیکون و کانن

هر دو شرکت کانن و نیکون سابقه طولانیی دارند و هر دو شرکت در نیمه اول قرن گذشته برپا شده اند.
نیکون در سال 1917 در نتیجه ادغام سه شرکت دیگر که در بخش نوری فعالیت می کردند ، متولد شد. وقتی می گویم “بخش نوری” ، منظور من فقط دوربین ها و لنزها نیست (در واقع ، در ابتدا نیکون حتی هیچ دوربینی تولید نمی کرد!). من در مورد تجهیزات بازرسی ، دوربین های دوچشمی ، ابزار اندازه گیری و تجهیزات تفنگ صحبت می کنم.
در عوض ، کانن چند دهه بعد در سال 1937 متولد شد ، با هدف تکرار دوربین های افسانه ای و گران قیمت Leica با قیمت مناسب تر. در آن زمان ، آنها قادر به تولید لنز نبودند ، بنابراین مجبور شدند دوربین های خود را برای کار با لنزهای نیکون (که به نام Nikkor معروف است) وفق دهند.
نیکون بهترین انتخاب برای عکاسان حرفه ای تا اوایل دهه 90 بود ، زمانی که کانن با EF mount (لنز های مخصوص کانن) عرضه شد. این سیستم جدید از ابتدا طراحی شد. در مقایسه با لنزهای دیگر در آن زمان بسیار بهتر عمل می کرد ، یا حداقل به اندازه کافی خوب بود که بسیاری از عکاسان حرفه ای تصمیم به تغییر نام تجاری گرفت. با این حال ، در اوایل دهه 2000 ، نیکون بار دیگر از نظر فروش در صدر قرار داشت و اوضاع به همین ترتیب باقی ماند تا پایان دهه ، زمانی که کانن تعدادی از نوآوری ها را در محصولات خود وارد کرد درست زمانی که نیکون دوربین های خود را در آن زمان بهبود نمی داد. سرعت رقابت اینن روزها بین دو برند بسیار فشرده است اما نیکون به دلیل کیفیت بالای سنسورهای دوربین کمی جلوتر است.

مقایسه دوربین کانن و نیکون

در این بخش، ما هر یک از ویژگی های بارز دوربین ها و لنزهای هر برند را بررسی می کنیم و سعی می کنیم بفهمیم کدام یک در حال حاضر بهترین قطعات را ارائه می دهد. ما روی دوربین ها یا لنزهای خاص تمرکز نمی کنیم بلکه نگاهی به تصویر بزرگتر می اندازیم و بر نکات برجسته ای که نیکون و کانن در محصولات خود گنجانده اند تمرکز می کنیم.
کانن یا نیکون؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟
  • سازگاری سیستم
هر دو سازنده سیستم نصب مخصوص دوربین خود را دارند. از سال 1959 ، نیکون از “F-mount” معروف در همه دوربین های رفلکس خود استفاده می کند. اخیراً ، آنها یک سیستم کاملاً جدید برای دوربین های بدون آینه خود ، به اصطلاح “Z-mount” ، عرضه کردند.
در سال 1987 ، کانن “EF-mount” خود را برای دوربین های رفلکس معرفی کرد ، که از ابتدا برای کار با موتور فوکوس خودکار طراحی شده بود. جدیدترین ساخته آنها “RF-mount” بود که مخصوص سیستم دوربین بدون آینه آنها طراحی شده .
لنزهای اختصاصی تنها لنزهایی نیستند که می توانید روی دوربین خود نصب کنید ، زیرا بسیاری از مارک های دیگر در حال حاضر لنزهایی را برای Nikon و Canon تولید می کنند. چند نمونه شامل Sigma ، Tamron ، Tokina و Samyang است.
صادقانه بگویم ، هیچ تفاوتی در سازگاری سیستم بین Canon و Nikon وجود ندارد: هر دو مارک دارای مجموعه عظیمی از لنزها هستند و تقریباً با همه لنزهای تولید کننده های دیگر که اختصاصی برای این دو برند هم تولید میشود کار میکنند .
کانن یا نیکون؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟
  • کارایی
 عملکرد دوربین های عکاسی و کیفیت تصویر یکی از مهمترین ویژگی ها است. برخی از راههای اصلی برای درک نحوه عملکرد دوربین این است که مشاهده کنید کدام پردازنده را دارد، از کدام موتور فوکوس خودکار استفاده می کند و مهمتر از همه چه سنسوری در آن نصب شده است.
فریب تعداد مگاپیکسل را نخورید ، زیرا آنها از نظر کیفیت تصویر هیچ معنایی ندارند. تنها اندازه آنها اندازه ای است که تصاویر شما هنگام بیرون آمدن از دوربین شما دارند. 
کانن یا نیکون؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟
سنسور تصویر مهمترین قسمت دوربین در مورد محدوده دینامیکی ، قابلیت های ISO و کیفیت تصویر است. به طور کلی ، این اولین چیزی است که هنگام شروع تحقیقات در مورد دوربین جدید باید به آن توجه کنید. در چند سال گذشته ، نیکون از نظر سنسورهای تصویر کمی جلوتر از Canon بوده است ، زیرا آنها اولین دوربین هایی بودند که به اصطلاح “big megapixel cameras” معرفی شدند. این دوربین ها از سنسورهای ساخته شده توسط سونی استفاده می کردند که از بهترین دوربین های دیجیتال بودند و هستند. به عنوان مثال ، دوربین های محبوب Nikon D800 / D800E / D810 ، که موفقیت بزرگی برای سازنده کسب کرده اند ، همه از سنسورهای سونی استفاده می کنند.
  • امکانات
اکنون وقت آن است که کمی بیشتر در مورد مشخصات دوربین ها هر دو برند نیکون و کانن صحبت کنیم تا ببینیم هر کدام در کدام بخش امتیاز بیشتر میگیرند.
LCD: تغییر رنگ ، کیفیت و روشنایی
من برای شما کوتاه می گویم: Canon در حال حاضر در زمینه صفحه نمایش LCD پیشرو است. این امر با این واقعیت آغاز می شود که Canon مدتی است که از عملکرد روشنایی خودکار در همه صفحه های LCD خود استفاده می کند ، در حالی که نیکون تا چند سال پیش حتی آن را به عنوان یک ویژگی در نظر نگرفته بود. همچنین به نظر می رسد که صفحه نمایش های کانن در مقایسه با رنگ های کمی سبز رنگ نیکون از رنگ طبیعی تر و دقیق تری برخوردارند. Canon از نظر کیفیت کلی وضوح تصویر نیز عملکرد بهتری دارد. به این ترتیب ، کانن قطعاً در نبرد بهترین صفحه های LCD در دوربین های مدرن پیروز می شود!
کانن یا نیکون؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟
کیفیت ویدیو و فیلمبرداری
اگر قابلیت های فیلمبرداری را به عنوان ویژگی اصلی دوربین خود در نظر نمی گیرید، خوب است بدانید که در صورت شروع علاقه مندی به فیلمبرداری و نه فقط عکاسی ، می توانید با آن فیلم های باورنکردنی بسازید.
تا چند سال پیش ، هیچ بحثی وجود نداشت و Canon تجربه بسیار بیشتری در بخش سینما داشت و سالها از نظر قابلیت های ویدئویی در دوربین های خود از Nikon جلوتر بود. این روزها ، تفاوت بین دو مارک تا حدی کاهش یافته است و نیکون هم از ویژگی های بیشتر و بهتری در مقایسه با Canon ، مخصوصاً با دوربین های بدون آینه اخیر خود مانند نیکون Z6 و Z7، پیاده کرده است. با استفاده از این دوربین ها، می توانید از کل سنسور برای ضبط فیلم استفاده کنید. در همین حال ، کاربران Canon باید تنها با استفاده از قسمتی از سنسور به فیلمبرداری بسنده کنند .

کنترل فلش

هر دو دوربین کانن و نیکون از نظر کنترل فلاش در یک سطح هستند. به سختی می توانید تفاوت های واقعی بین دو مارک را مشاهده کنید. نیکون در گذشته جلوتر بود اما در حال حاضر ، آنها در یک سطح هستند.
سرعت عکاسی
اگر تا به حال سعی کرده اید عکس های ورزشی را در محیط داخلی بگیرید ، متوجه خواهید شد که رنگ ها و نوردهی بسیار تغییر می کند. این به این دلیل است که نور ورزشگاه ، سالن یا ساختمان معمولاً در حال سوسو زدن است. شما نمی توانید آن را ببینید زیرا واقعاً سریع اتفاق می افتد ، اما مطمئناً دوربین شما خواهد دید.
کانن یا نیکون؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟
کانن در جدیدترین دوربین های خود، مکانیزمی را معرفی کرده است که این نوع سوسو را شناسایی می کند و به طور خودکار عکس را با چند میلی ثانیه به تأخیر می اندازد تا نوردهی صحیح حاصل شود. به این ترتیب ، اگر شما در بسیاری از شرایط ورزشی داخل سالن یا نور کم عکس می گیرید، Canon گزینه ای است که باید انتخاب کنید!
آب بندی آب و هوا
اگر قصد دارید زیاد در خارج از محیط در شرایط آب و هوایی سخت عکاسی کنید ، بهتر است به دنبال یک دوربین مناسب آب و هوای سخت باشید. به منظور پیدا کردن یکی از آن ها ، به طور کلی باید به دنبال بالاترین سطح از سری مارک های تجاری باشید زیرا هزینه های ایجاد شده برای تولید دوربین هایی با مواد مقاوم تر است.
هم Canon و هم نیکون دوربین هایی با مقاومت در برابر شرایط جوی سخت تولید می کنند که در برابر بدترین شرایطی که طبیعت می تواند به شما وارد کند ، مقاومت می کنند ، بنابراین هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد!
قابلیت استفاده
قابلیت استفاده باید بخش عمده ای از فرایند تصمیم گیری شما را پوشش دهد: به یاد داشته باشید که دوربین شما باید “بازوی” بازوی شما باشد ، نه فقط یک ابزار. شما باید بتوانید بدون باز کردن حتی چشمان خود با آن کار کنید ، در غیر این صورت ممکن است عکس های زیادی را از دست بدهید!
  • ارگونومی
راهی وجود ندارد که از قبل به شما بگوییم کدام یک از بهترین ارگونومی برخوردار است. تنها راهی که می توانید بدانید این است که شخصاً هر دو را آزمایش کنید تا ببینید کدام سیستم بهتر برای دستان شما مناسب است. برای من نیکون بود. برای شما ، ممکن است Canon باشد. هیچ مارکی در اینجا غالب نیست تنها راه حل این است که سعی کنید دوربین های هر دو سازنده را نگه دارید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب است.
کانن یا نیکون؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟
  • صفحه کنترل سریع
در طول این سالها ، من سعی کردم از هر دو صفحه نمایش کنترل Canon و Nikon استفاده کنم. اگرچه من بیشتر به صفحه کنترل نیکون عادت کرده ام ، اما باید اعتراف کنم که صفحه های کانن نیز عالی هستند! اگر از ابتدا کار را شروع کرده اید ، احتمالاً صفحه کنترل سریع Canon را از صفحه نمایش نیکون بصری تر می بینید.
  • شارژرهای باتری
شارژرهای کانن برآورد تقریبی درصدی از باتری را که هنگام شارژ شدن به شما نشان می دهد (یک چشمک زدن تا 50 درصد ، دو چشمک زدن از 50 درصد تا 75 درصد ، سه چشمک زدن از 75 درصد تا 99 درصد و سپس سبز شدن آن هنگام آماده شدن ) از طرف دیگر ، شارژرهای نیکون فقط برای کل مدت زمان شارژ چشمک می زنند و وقتی باتری آماده است چشمک نمی زند.
کانن یا نیکون؟ کدامیک انتخاب بهتری است؟
  • لنزها

قبل از شروع به صحبت در مورد لنزها ، مهم است که بدانیم هر دو سازنده لنزهای فوق العاده سریعی را تولید می کنند. مجموعه لنزهای Canon و Nikon به انواع مختلف نیازها پاسخ می دهد. اگر از قبل دارای بدنه نیکون یا کانن هستید ، مطمئن هستم که بدون نیاز به پرش از برندی به برند دیگر، لنز مورد نیاز خود را پیدا خواهید کرد.
  • لنز های واید و الترا واید
محبوب ترین لنز واید نیکون AF-S 14-24mm f/2.8 برای DSLR است. مشکل این است که این لنز تقریباً 15 سال است که در بازار است و قدمت خور را نشان میدهد، به ویژه هنگامی که با جدیدترین دوربین های سنسور بزرگ استفاده می شود.
در همین حال ، کانن به روز رسانی لنزهای محبوب 16-35 میلی متر f/2.8 خود را ادامه داده است ، که اکنون در سومین تکامل خود قرار دارد. آنها همچنین چند سال پیش با لنز فوق العاده 11-24 میلی متری f/4 به بازار آمدند.
اگر به دنبال زاویه وسیعی هستید که به شما امکان می دهد در شب نیز عکاسی کنید ، نیکون بهترین انتخاب است. با این حال ، اگر بیشتر مشتاق استفاده از جدیدترین فناوری در زاویه دید گسترده هستید ، مطمئناً Canon ارائه می دهد!
  • لنزهای زوم استاندارد
هم نیکون و هم کانن لنزهای فوق العاده ای را در این محدوده کانونی تولید می کنند ، با لنزهای فوق العاده خوب 24-70 میلی متر f/2.8 و f/4 ، تا لنزهای اصلی مانند 24 میلی متر ، 35 میلی متر ، 50 میلی متر یا 85 میلی متر. این در دیافراگم های باز مانند f/1.8 و f/1.4 موجود است.
  • لنزهای تله فوتو
بگذارید ابتدا بگویم که هر دو دوربین نیکون و کانن دارای نسخه های عالی از لنزهای کلاسیک 70-200 میلی متری هستند که در دیافراگم f/2.8 و f/4 موجود است همچنین لنز 70-300 میلی متر را نیز هر دو برند دارا هستند.
تا چند سال پیش ، کانن به دلیل لنزهای فوق العاده 100-400 میلیمتری که در ترکیب خود با برخی از سریعترین لنزهای تله فوتو برتر جهان برابری میکرد، از جمله  500mm f/4 و  400mm f/2.8 و 600mm f/4 این روزها ، Canon در بازی تله فوتو کمی جلوتر است ، اگرچه قطعاً این فاصله کمتر شده است. نیکون لنز فوق العاده 200-500 میلی متر f/5.6 و نسخه جدیدی از تاریخ 80-400 میلی متر آنها را منتشر کرده است. بگذارید فقط بگوییم که اگر دوربین نیکون دارید ، برای یافتن یک لنز تله فوتو عالی برای نیازهای خود تلاش نمی کنید!
  • قیمت
اگر مدلهای مشابه دوربین یا لنز را بین دو مارک مقایسه کنید ، متوجه خواهید شد که تفاوت زیادی از نظر قیمت وجود ندارد. با برخی از محصولات، نیکون را کمی گران تر می بینید ، در حالی که برای برخی دیگر ، Canon گران ترین انتخاب خواهد بود. به طور کلی بستگی به سن محصول و ویژگی های آن دوربین دارد. اکنون که مهمترین جنبه ها و ویژگی هایی را که باید هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب برند دوربین به آن توجه کنید ، مقایسه کرده ایم ، وقت آن است که جمع بندی کنید.
من در موقعیتی نیستم که بتوانم به این سوال که کدام بهتر است پاسخ قطعی بدهم. شما باید در مورد مهمترین جنبه ها با توجه به شرایط خود فکر کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدام مارک از نظر این ویژگی های خاص بیشترین مشخصات را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، اگر کیفیت تصویر خالص همان چیزی است که بدنبال آن هستید ، دوربین های نیکون بهتر هستند. اگر ترجیح می دهید عکاسی ورزشی ، اکشن و حیات وحش را انجام دهید ، احتمالاً به طیف مناسبی از لنزهای تله نیاز خواهید داشت. این بدان معناست که احتمالاً باید با Canon بروید. اگر بیشتر به مناظر ، معماری و عکاسی در سفر علاقه دارید ، نیکون می تواند انتخاب بهتری باشد.
مارکی که برای شما مناسب است تا حد زیادی بستگی به این دارد که از دوربینتان چه می خواهید. صرف نظر از اینکه با کدام سیستم انتخاب می کنید و دلیل آن چیست ، همیشه عکاسهای دیگری هستند که متفاوت فکر می کند!

نتیجه

احتمالاً شما قبلاً صد بار این را شنیده اید اما در صورت عدم شنیدن: این دوربین نیست که باعث می شود عکس های فوق العاده بگیرید. داشتن تجهیزات عکاسی عالی ممکن است به شما کمک زیادی کند اما در نهایت ، این به شما و مهارت های شما بستگی دارد که از لحظه مناسب ، ترکیب بندی مناسب و سوژه مناسب استفاده کنید.
خوب است که در مورد وسایلی که می خواهید و به آنها احتیاج دارید ایده ای داشته باشید اما زیاد روی بحث Canon یا Nikon تمرکز نکنید. در عوض ، بهتر است زمان بیشتری را صرف یادگیری نحوه استفاده از تنظیمات دوربین ، تکنیک های عکاسی ، ترکیب بندی و البته بیرون رفتن برای عکاسی کنید!
نویسنده:  لئوناردو پاپیرا
ترجمه شده توسط سایت پارساکم