مقایسه کامل سونی A7 III در مقابل A7R III

مشخصات سونی A7 III 

  • سنسور : 24.2 مگاپیکسل با فرمت 35 میلی متر BSI Exmor CMOS
  • سیستم لنز : E-mount
  • بدنه ضد نفوذ: بله (گرد و غبار و رطوبت)
  • لرزشگیر داخلی : بله (لرزشگیر 5 محوره)
  • فوکوس خودکار : ترکیبی با 693 نقطه و 425 نقطه تشخیص کنتراست
  • عکاسی پیوسته : 3 تا 10 فریم بر ثانیه با ردیابی AE/AF
  • حساسیت ISO : 100 – 51200 ISO (قابل گسترش 50 – 204800)
  • سرعت شاتر : 1/8000 تا 30 ثانیه
  • منظره یاب الکترونیکی : 0.5 اینچ OLED با رزولوشن 2360 نقطه ، بزرگنمایی 0.78 برابر و نرخ تازه سازی 60 فریم در ثانیه
  • صفحه نمایش :3 اینچی (922 هزار نقطه) با قابلیت لمسی
  • ضبط فیلم : 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه ، Full HD تا 120 فریم در ثانیه ، S-Log و HLG گاما
  • فلش داخلی : ندارد
  • ویژگی های اضافی : WiFi ، بلوتوث ، Bracketing ، Tethering ، FTP Transfer ، دو اسلات SD
  • ابعاد : 127 × 96 × 74 میلی متر
  • وزن : 650 گرم (شامل باتری و کارت حافظه)
  • نسخه سیستم عامل : 2.10

مشخصات سونی A7 Riii

  • سنسور : 42 مگاپیکسل با فرمت 35 میلی متر BSI Exmor CMOS
  • سیستم لنز : E-mount
  • ضد نفوذ : بله (گرد و غبار و رطوبت)
  • لرشگیر داخلی : بله (5 محوره)
  • فوکوس خودکار : ترکیبی 399 نقظه تشخیص فاز  و 425 نقطه تشخیص کنتراست
  • عکاسی پیوسته : 3 تا 10 فریم در ثانیه با ردیابی AE/AF
  • حساسیت: ISO100 – 32000 (قابل گسترش 50-51200 تا 102400)
  • سرعت شاتر : 1/8000 تا 30 ثانیه
  • منظره یاب : 0.5 اینچ OLED با 3،686k نقطه ، بزرگنمایی 0.78 نرخ تازه سازی 120 فریم در ثانیه
  • صفحه نمایش : 3 اینچی (1.44 میلیون نقطه) با قابلیت لمسی
  • ضبط فیلم : 4K تا 30 فریم در ثانیه ، Full HD تا 120 فریم در ثانیه ، S-Log و گاما HLG
  • فلش داخلی : ندارد
  • ویژگی های اضافی : WiFi ، بلوتوث ، Bracketing ، Pixel Shift Multi Shooting ، Tethering ، دو اسلات SD
  • ابعاد : 127 × 96 × 74 میلی متر
  • وزن : 657 گرم (شامل باتری و کارت حافظه)
  • نسخه سیستم عامل : 2.10

بررسی سونی A7 III و A7R III ( طراحی و سهولت استفاده)

از نظر فیزیکی ، A7 III و A7R III بسیار مشابه یکدیگر هستند به طوری که تنها چند جزئیات آنها را از یکدیگر متمایز می کند.

اندازه و وزن هنگام تصمیم گیری برای یافتن دوربین ایده آل برای نیازهای خود، یک فاکتور مهم تصمیم گیری هستند. در این بخش ، ما قصد داریم سونی A7 III و Sony A7R III را در کنار هم از جلو ، عقب و بالا در ابعاد نسبی آنها نشان دهیم. سونی A7 III دارای ابعاد خارجی 127 × 96 × 74 میلی متر و وزن 650 گرم (1.43 پوند / 22.93 اونس) (شامل باتری ها) است. سونی A7R III دارای ابعاد خارجی 127 × 96 × 744 میلی متر و وزن 657 گرم (1.45 پوند / 23.17 اونس) (شامل باتری ها) است.
در زیر تفاوت اندازه نمای جلویی Sony A7 III و Sony A7R III را مشاهده میکنید. در این حالت ، می توانیم ببینیم که Sony A7 III و Sony A7R III دارای ارتفاع ، عرض و ضخامت دقیق یکسانی هستند.
مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7IIIدر اینجا  اندازه نمای بالا و عقب دوربین سونی A7 III و Sony A7R III را مشاهده میکنیم.مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

اتصال لنز :از آنجایی که سونی A7 III و سونی A7R III قابلیت اتصال لنز Sony E و سنسور هر دو اندازه فول فریم هستند ، لنزها نیز در کل سیستم متمایز کننده نخواهند بود.
آب بندی آب و هوا :هر دو A7 III و A7R III دارای مقاومت در شرایط جوی متفاوت هستند و در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند.
صفحه نمایش: هر دو دارای صفحه نمایش 3 اینچ و قابلیت متحرک و لمسی هستند.

مقایسه سنسور و حسگرA7 III و A7R III

سونی A7 III دارای سنسور BSI-CMOS با اندازه 24.0 مگاپیکسل (35.8 × 23.8 میلی متر) و پردازنده Bionz X است. از سوی دیگر ، سونی A7R III دارای سنسور BSI-CMOS 42.0MP Full frame (35.9 x 24 میلی متر) و دارای پردازنده Bionz X است.
سنسور سونی A7R III  هجده مگاپیکسل بیشتر از سنسور سونی A7 III میباشد، که مزیت قابل توجهی است و این امکان را می دهد تا تصاویر خود را بزرگتر چاپ کنید یا آزادانه تر برش دهید. از سوی دیگر ، لطفاً به خاطر داشته باشید که رزولوشن سنسور تنها تعیین کننده قدرت یک دوربین نیست. عواملی مانند عناصر نوری ، فیلتر پایین گذر ، اندازه پیکسل و فناوری حسگر نیز بر وضوح نهایی تصویر گرفته شده تأثیر می گذارد. یکی دیگر از تفاوت های این دو دوربین که قابل ذکر است این است که سنسور سونی A7R III فیلتر (Low-Pass) ندارد. حذف فیلتر پایین گذر سبب وضوح بیشتر و نمایش جزئیات بیشتر میشود اما در عین حال احتمال وقوع مویر در صحنه های خاص را افزایش می دهد. در زیر می توانید مقایسه اندازه سنسور A7 III و A7R III را مشاهده کنید.

مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

نمرات سنسور DxOMark

DxOMark معیاری است که کیفیت تصویر سنسورهای دوربین را به صورت علمی ارزیابی می کند. سنسورهای دوربین را برای عمق رنگ (DXO Portrait) ، محدوده پویا (DXO Landscape) و حساسیت به نور کم (DXO Sports) امتیاز می دهد و همچنین نمره کلی به آنها می دهد. سنسورهای Sony A7 III و Sony A7R III توسط DxO آزمایش شده اند و نتایج نشان می دهد که A7R III دارای نمره کلی بهتر 100 ، 4 امتیاز بالاتر در مقایسه با نمره A7 III 96 است.

 

مقایسه لنزهای موجود ony A7 III و Sony A7R III

هنگام انتخاب دوربین لنز قابل تعویض ، تعداد لنزهای موجود یک عامل مهم تصمیم گیری است. Sony A7 III و Sony A7R III دارای پایه لنز Sony E هستند و در حال حاضر 147 لنز بومی برای این دوربین ها موجود است.

مقایسه دکمه ها در دو دوربین سونی a7RIII و A7III

  • دو عدد در جلو/عقب برای کنترل نوردهی
  • صفحه جبران نوردهی (± 3Ev) در بالا
  • 13 دکمه سفارشی شامل چرخ دنده، دکمه های AF و AEL در عقب
  • یک جوی استیک AF در پشت که می تواند برای حرکت در منو نیز استفاده شود
  • یک دکمه ضبط فیلم در نزدیکی EVF در عقب قرار گرفته است.

تمام دکمه ها از جمله شاتر احساس لمسی خوبی را ارائه می دهند و در عملکرد آنها دقیق هستند. چرخ کنترل عقب ضخیم تر است و در مقایسه با نسل قبلی آزادانه نمی چرخد، اما من شخصاً به سرعت به آنها عادت کردم.

تنها تفاوتی که می توانید در خارج (به غیر از نام دوربین) مشاهده کنید ، دکمه چرخان حالتهای عکاسی در بالا است. در A7 III یک مرحله Scene پیدا می کنید در حالی که A7R III به جای دو اسلات دارای سه اسلات Memory Recall است. همچنین دارای یک دکمه باز کردن قفل در مرکز است که باید آن را فشار داده و نگه دارید تا صفحه را بچرخانید. من صادقانه می گویم که این راه حل تا حدی آزاردهنده است و راه حل قفل/قفل دستی را ترجیح می دهم.

مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

هر دو دوربین امکان سفارشی سازی سطح بالایی را فراهم می کنند. هر یک از 13 کلید سفارشی را می توان به حداقل 80 تنظیم در A7 III و 82 در A7R III اختصاص داد. همچنین امکان پیکربندی دکمه ها به صورت جداگانه برای عکس ها ، فیلم ها و حالت های پخش وجود دارد که بسیار مفید است.

مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7IIIمقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7IIIمقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

سیستم منو در هر دو دوربین یکسان است. این شامل پنج بخش اصلی به علاوه صفحه منوی من است که در آن می توانید تنظیمات مورد استفاده خود را ذخیره کنید. مورد دوم برای جلوگیری از مرور در منوی کمتر سازماندهی شده و بسیار مفید است. همچنین منوی Function با 12 اسلات قابل ویرایش وجود دارد (47 گزینه در A7 III، 49 گزینه در A7R III).

مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

Memory Recalls به شما اجازه می دهد تا ترکیبی از تنظیماتی را که ممکن است برای موارد خاص استفاده کنید ذخیره کرده و سریع فعال کنید (برای مثال تنظیمات مربوط به ورزش یا حیات وحش). برای هر دوربین سه عدد وجود دارد که آنها را یا با استفاده از صفحه کلید یا با یک دکمه سفارشی به یاد می آورید. در مورد A7 III ، فقط دو شکاف روی صفحه وجود دارد ، بنابراین سومی باید با یک کلید سفارشی تنظیم شود.

اتصالات سخت افزاری به شرح زیر است:

ورودی میکروفن 3.5 میلی متری
خروجیهدفون 3.5 میلی متری
خروجی میکرو HDMI
پورت USB-C
USB 2.0/پورت چند ترمینال
A7R III دارای سوکت همگام سازی اضافی برای دستگاه های فلاش است.

مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

منظره یاب و صفحه نمایش لمسی

  • A7 III دارای نسخه به روز شده در مقایسه با نسخه قبلی خود با طراحی نوری جدید است که بزرگنمایی را به 0.78x افزایش می دهد. پنل OLED با 2.360k نقطه و نرخ تجدید 60 فریم در ثانیه تغییر نکرده است.
  • A7R III دارای EVF پیشرفته تری با وضوح 3.680 هزار نقطه است. نرخ فریم را می توان بین استاندارد (60fps) و High (120fps) تغییر داد. دومی نمای زنده و روان تری را ارائه می دهد که هنگام دنبال کردن سوژه های سریع مفید است. بزرگنمایی در 0.78x یکسان است.

در این دو محصول قابلیت های لمسی را خواهید یافت. می توانید نقطه فوکوس را منتقل کرده یا تصاویر خود را در حالت پخش مرور کنید. از نظر واکنش پذیری و دقت ، این تجربه در هر دو دوربین یکسان است. می توانید در هنگام کار با منظره یاب الکترونیکی صفحه لمسی را فعال نگه دارید و از آن به عنوان جایگزینی برای جوی استیک فیزیکی AF برای انتقال نقطه فوکوس استفاده کنید. همچنین می توانید قسمتی از صفحه را فعال کنید که به عنوان مثال شما را از حرکت ناخواسته نقطه فوکوس با بینی باز می دارد. اما شخصاً ، من راه حل جوی استیک را ترجیح می دهم.

وضوح تصویر در A7III و A7RIII

A7R III دارای یک ابزار اضافی برای افزایش وضوح بیشتر، یا به طور دقیق تر ، افزایش وضوح رنگ است. به لطف مکانیزم تعویض سنسور داخلی (همان موردی که برای لرزشگیر 5 محور مورد استفاده قرار می گیرد و بعداً آن را تجزیه و تحلیل می کنیم) ، حالت Pixel Shift Multi Shoot با حرکت دادن سنسور به اندازه یک پیکسل بین هر عکس ، چهار تصویر پشت سر هم می گیرد. این بدان معناست که هر نقطه در صحنه شما حداقل با یک پیکسل قرمز ، سبز و آبی به جای یکی از سه کانال RGB ضبط می شود. وقتی چهار عکس را در مرحله تولید ترکیب می کنید ، تصویری با جزئیات بهتر و دقت رنگ بیشتر به دست می آورید. رزولوشن 42 مگاپیکسل همچنان ثابت است.

هر دو دوربین از معماری دوگانه سود می برند که در آن از حساسیت بالاتری در سطح پیکسل از ISO 640 برای حفظ بیشتر نویز استفاده می کنند. این به شما این امکان را می دهد که بتوانید در سطوح ISO پایین تر عکس بگیرید و نوردهی را افزایش دهید ، زیرا می دانید که میزان نویز با عکاسی با ISO بالا یکسان است ، اما با حفظ اطلاعات برجسته بیشتر. با استفاده از تنظیمات DR Optimizer ، می توانید محدوده دینامیکی SOOC JPG را افزایش دهید ، که می تواند به صورت خودکار گذاشته شود یا در پنج مرحله تنظیم شود. نتایج در هر دو دوربین یکسان است.

فوکوس خودکار سونی A7 III در مقابل A7R III

A7 III سیستم فوکوس خودکار مشابهی را با Sony A9 به ارث برده است. اگرچه سرعت محاسبه مشابه مدل پرچمدار را ندارد ، اما همان تعداد نقاط تشخیص فاز (693) را حفظ کرده و دارای 425 نقطه تشخیص کنتراست است. A7R III دارای همان تعداد نقاط تشخیص کنتراست است اما نقاط تشخیص فاز کمتری دارد (399). نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نقاط تشخیص فاز در A7 III 93 درصد سنسور را پوشش می دهند ، در حالی که تقریباً 47 درصد در A7R III که به این معنی است که A7 III می تواند هنگام ردیابی یک موضوع در لبه فریم دقیق تر باشد.

مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پنج حالت مختلف فوکوس برای هر دوربین وجود دارد:

  • AF-S ، AF-C و MF که به ترتیب حالتهای تک ، پیوسته و دستی هستند
  • AF-A بسته به حالت ثابت یا متحرک بودن سوژه بین حالت تک و پیوسته تغییر می کند. با این حال ، دوربینها می توانند در ایجاد تغییر کند عمل کنند ، بنابراین من اغلب ترجیح می دهم بین AF-S و AF-C به صورت دستی جابجا شوم
  • DMF به شما اجازه می دهد تا تنظیمات دستی را پس از فوکوس خودکار انجام دهید ، که به نظر من برای عکاسی ماکرو مفید است
  • AF Lock-On به شما اجازه می دهد تا روی سوژه قفل شده و آن را در کل فریم ردیابی کرده و نقاط AF به طور خودکار حرکت کنند.سونی با سیستم عامل 3.0 عملکرد EyeAF را در هر دو دوربین بهبود بخشیده است.

بدون شک جالب ترین بخش، این است که شما می توانید بین انسان و حیوانات برای ردیابی چشم یکی را انتخاب کنید. در مورد سرعت ، پاسخگویی و دقت ، به همان اندازه برای مردم کار می کند. مربع سبز کوچک چشم حیوان را در نمای زنده صفحه نمایش شما نمایش میدهد . برای سگ و گربه ، بیشتر اوقات تمرکز می کند. هنگامی که کنتراست زیادی وجود داشت دوربین ها فقط چند بار گیج می شدند. حیوان باید به اندازه کافی نزدیک باشد تا تشخیص چشم فعال شود ، اگرچه می تواند آن را از راه دور و به شرطی که حیوان قسمت نسبتاً زیادی از قاب را پر کند تشخیص دهد.سونی با سیستم عامل 3.0 عملکرد EyeAF را در هر دو دوربین بهبود بخشیده است.

                                             مقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7IIIمقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7IIIمقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7IIIمقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III

عمر باتری سونی A7 III در مقابل A7R III

هر دو دوربین از باتری بزرگتر NP-FZ100 استفاده می کنند که باعث افزایش عمر باتری سری شده است.

با نگاهی به مشخصات رسمی ، A7 III  تا 710 عکس را مدیریت می کند در حالی که A7R III در 650 عکس دقیقاً زیر آن رتبه بندی شده است. در زندگی واقعی ، من به راحتی می توانم 2000 تصویر ضبط شده در حالت پیوسته را به خانه بیاورم و تقریباً 35/40٪ باتری باقی مانده است. برای فیلم ، دو کلیپ 30 دقیقه ای با وضوح 4K آن را از 100٪ به تقریبا 65٪ تخلیه می کند. این ارقام می تواند بسته به سایر تنظیمات نیز متفاوت باشد ، اما در کل من استقامت را تقریباً مشابه دیدم.

یک تفاوت کوچک و در عین حال آزاردهنده این است که فقط A7R III مجهز به شارژر مخصوص باتری است. برای A7 III باید آن را جداگانه خریداری کنید.می توانید دوربین ها را از طریق USB از رایانه ، ماشین یا بانک شارژر قابل حمل شارژ کنید. می توانید از پورت UBS Type C استفاده کنید.

ترجمه شده توسط سایت پارساکم

منبع mirrorlesscomparisonمقایسه و بررسی دوربین سونی A7R III و A7III