امروزه عکسبرداری تبلیغاتی و مد منحصر به درون استودیوها نیست و بسیاری از تولیدات عکاسی در فضای خارج از استودیو انجام می شود. یکی از مشکلات همیشگی عکاسان استفاده از ابزار مناسب و حرفه ای نورپردازی در فضای باز است. به همراه داشتن فلاش های پرقدرت و برقی استودیویی برای نورپردازی فضای باز در بسیاری از موارد عملاً امکان پذیر نیست. به همین دلیل استفاده از اسپیدلایت ها و فلاش های اکسترنال مورد توجه عکاسان قرار گرفت. در ادامه به بررسی انواع فلاش های عکاسی خواهیم پرداخت….

در این مقاله قصد دارم با انواع فلاش های عکاسی شما را آشنا کنم :فلاش تک شاخه  / کیت فلاش استودیویی / فلاش تک شاخه پرتابل / اسپید لایت (فلاش روی دوربین)/کیت فلاش پرتابل

فلاش تک شاخه آتلیه : 

فلاش استودیویی Monolight (یا Studio Strobe) شامل لامپ فلاش، نور مدلینگ (Modeling light) و سیستم خنک کننده است. همه این قسمت ها در داخل یک محفظه واحد قرار گرفته اند. منبع تغذیه آن عموما از طریق سیم برق و خروجی AC تامین می گردد. و عموما مناسب فضاهای استودیو و بسته میباشد.فلاش های استودیویی عموما زمان تخلیه و شارژ مجدد (Recycle time) کوتاهی دارد و عکاس را برای شارژ مجدد معطل نمی کند. فلاش های استودیویی به نسبت فلاش پرتابل دارای مزایایی است همچون قیمت پایین تر و استفاده از برق مستقیم بدون نگرانی از پایان یافتن باتری فلاش. البته ضعف هایی هم دارد. از جمله قابلیت پرتابل بودن ندارد.

 

Introducing different types of photography flashes

کیت فلاش استودیویی :

کیت فلاش های استودیویی شامل 2 یا 3 شاخه نور تک شاخه است که به همراه لوازمی مانند جتر، پایه، کیف و… ارائه میشود. کیت فلاش استودیویی مناسب عکاسی مدلینگ، پرتره، صنعتی و تبلیغاتی در فضای داخلی استودیو می باشد.

Introducing different types of photography flashes

فلاش تک شاخه پرتابل:

فلاش های پرتابل فلاش هایی با قابلیت حمل و باتری خور هستند که میتوان از آن در فضای خارج از استودیو استفاده نمود. قدرت این فلاش ها معمولا از 100 تا 600 ژول است. به فلاش های کوچک پرتابل فلاش جیبینی نیز گفته میشود. فلاش‌های اکسترنال که به دلیل سبک و کوچک و قابل حمل بودنشان، برخی به اشتباه آن‌ها را هم فلاش پرتابل می‌نامند، تفاوت زیادی با فلاش‌های پرتابل دارند. اولاً اینکه این فلاش‌ها معمولاً کوچک‌تر و ضعیف‌تر از فلاش‌های پرتابل هستند و اغلب آن‌ها نیز با باطری‌های اندازه AA (باطری قلمی) کار می‌کنند(مانند فلاش های اسپید لایت رو دوربینی). فلاش‌های پرتابل، همگی دارای تریگر مخصوص به خود هستند. تریگر‌ها  قطعاتی جداگانه هستند که روی کفشک فلاش دوربین نصب می‌شوند و امکان کنترل از راه دور فلاش را به دوربین می‌دهند.

Introducing different types of photography flashes

 

اسپید لایت (فلاش روی دوربینی یا اکسترنال) :

به این نوع فلاش ها، اسپیدلایت (Speedlight) یا فلاش اختصاصی (Dedicated Flash) نیز گفته می شود. این فلاش ها قابلیت اتصال بر روی کفشک دوربین را دارند و وقتی با دوربین عکاسی کاملا سازگار باشند امکان تنظیمات نوردهی و تعیین قدرت خروجی فلاش از طریق دوربین یا خود فلاش فراهم می باشد. این فلاش ها نسبت به فلاش های سرخود کارایی بهتری دارند زیرا قدرت آنها بیشتر است و می توان از طریق آنها بر روی جهت، زاویه و محل قرارگیری فلاش کنترل داشت. اسپیدلایت های جدید اکثرا دارای این امکان هستند که قبل از شلیک نور اصلی، یک تابش نور اولیه (Pre-flash) داشته باشند. در عکاسی پرتره این نور اولیه باعث می شود که قبل از گرفتن عکس و شلیک فلاش اصلی، مردمک چشم کوچک شود و از ایجاد اثر چشم قرمز (Red Eye Effect) جلوگیری گردد. البته در بعضی انواع فلاش های سرخود نیز سیستم Pre-flash تعبیه شده است.

Introducing different types of photography flashes

 

فلاش سرخود یا فلاش پاپ آپ

در اکثر دوربین های عکاسی کامپکت، دوربین های DSLR و بدون آیینه، فلاشی بر روی خود دوربین تعبیه شده است تا در مواقع لزوم بتوان از آن استفاده نمود که به آن فلاش سرخود (Built in Flash) گفته می شود. این فلاش ها بطور ثابت بر روی دوربین قرار گرفته اند. در بیشتر دوربین های جدید، فلاش سرخود در قسمت بالای دوربین واقع شده است و فقط در هنگام استفاده، از محل اولیه خود باز شده و آماده کار می شوند. به این نوع از فلاش های سرخود که از جای اولیه خود خارج شده و در موقعیتی بالاتر از سطح دوربین قرار می گیرند، پاپ آپ (Pop-Up) گفته می شود.

معرفی و کاربرد انواع فلاش های عکاسی

جمع بندی

برای تهیه هر کدام از فلاش ها با مراجعه به سایت پارساکم در بخش ( تجهیزات آتلیه و نورپردازی ) میتوانید مشخصات، ویژگی و قیمت تمامی محصولات نورپردازی را مشاهده نمایید .

  • توجه داشته باشید که اغلب فلاش‌ها دارای ساختار و امکانات چندان پیچیده‌ای نیستند و بیشترین تفاوت آن‌ها در کیفیت ساخت و ماندگاری آن‌ها در طولانی مدت است. بنابراین اگر امکانات خاص آن‌ها، مانند سرعت شارژ بالا یا سرعت تخلیه سریع برایتان ضرورت زیادی ندارد، بهتر است آن‌ها را صرفاً براساس کیفیت ساخت و بدنه قدرتمند و البته یک میزان قدرت متناسب با روش عکاسی‌تان، انتخاب کنید. سعی کنید صرفاً به این دلیل که ممکن است یکبار در سال به یک حجم تابش بالا نیاز دارید، به سراغ بالاترین و قوی‌ترین فلاش موجود نروید. فراموش نکنید که گاهی اوقات با کمی باز کردن دیافراگم یا کمی افزایش حساسیت دوربین، می‌توانید نور کافی برای عکاسی با فلاش را تأمین کنید.

اگر سوالی در رابطه با انواع  فلاش‌ها دارید می‌توانید در بخش کامنت‌های مقاله سوالتان را مطرح نمایید و یا با ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.