راه های مراقبت از لنز و دوربین عکاسی

فرقی نمی‌کند که شما از دوربین‌های کوچک خانگی و کامپکت استفاده می‌کنید و یا از دوربین‌های حرفه‌ای و به اصطلاح DSLR. نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای مراقبت از دوربین شما ضروری به نظر می‌رسد.

تمام موارد زیر از دشمنان اصلی لتز و دوربین عکاسی محسوب میشوند که عبارت است از:

  • تابش مستقیم نور خورشید و یا نور چراغهای لیزری
  • گرد و غبار – لکه ها – شن زدگی
  • تکان بسیار شدید – ضربه خوردگی
  • آب و رطوبت
  • حرارت و برودت شدید
  • مواد شیمیایی
  • نوسان الکتریکی

 

تابش مستقیم اشعه خورشید و یا نور چراغهای لیزری در حین استفاده از LIVE VIEW

وقتی از حالت Live View دوربین استفاده می کنید به مدت طولانی دوربین را رو به خورشید نگیرید، با اینکه استفاده از نمای زنده – Live View  زمانی که می خواهید رو به خورشید عکاسی کنید برای سلامت چشمان شما بهتر است (به دلیل برخورد مستقیم نور خورشید به لنز استفاده از Visor می تواند برای سلامت چشم مضر باشد)، اما این کار می تواند برای مدت طولانی به دوربین شما ، آسیب برساند. همان قدر که نور مستقیم خورشید می تواند برای چشم مضر باشد برای دوربین هم می تواند مضر باشد.

نور لیزر نیز همانند نور شدید خورشید موجب تخریب دوربین وا یجاد پیکسل سوخته خواهد شد. این نور بیشتر در مجالس عروسی به صورت لیزرهای رقص نور و در محافل علمی به صورت لیزرهای تک خطی قرمز، سبز و یا آبی رنگ وجود دارد

روش های مراقبت از لنز

در دوربین های DSLR، آینه ای در مقابل سنسور دوربین وجود دارد که تصویر را به سمت نمایاب یا Visor هدایت می کند و از برخورد نور مستقیم به سنسور تا لحظه ای که می خواهید عکس بگیرید جلوگیری می کند.

اما وقتی از حالت Live View استفاده می کنید، آینه جلوی سنسور بالا رفته و پرده ای هم که در مقابل سنسور است کنار می رود تا نور مستقیماً به سنسور برخورد کند و برای شما در داخل LCD نمایش داده شود.

این نور اگر در کسری از ثانیه به سنسور دوربین برخورد کند مشکلی ایجاد نمی کند، اما هرچه سنسور دوربین به مدت طولانی تری در معرض نور مستقیم خورشید و یا نور لیزر قرار گیرد احتمال صدمه دیدن آن بسیار بیشتر خواهد بود. حتی ممکن است پرده های مقابل سنسور (در صورتی که آینه مقابل آن بالا رفته است) بر اثر تابش مستقیم نور خورشید بسوزد، بنابراین تا جایی که می توانید سریع عکس خود را بگیرید. این خطر در مورد نورهای لیزری بیشتر است چرا که حتی کسری از ثانیه نیز ممکن است موجب پیکسل سوختگی دائمی گردد که متأسفانه پیسکل سوخته ای که به این سبب ایجاد شود نه تنها مشمول گارانتی نمیشود بلکه مشمول بیمه نامه نیز نمیشود.